Komentarze dotyczące cen i kosztów GTA 6 budzące niepokój

Nie jest to tajemnicą GTA VI to najbardziej oczekiwana gra wideo na rynku i oczywiście Rockstar Games i jej spółka-matka Take-Two Interactive doskonale zdają sobie z tego sprawę. Niestety, pomimo wpływu finansowego, jaki niesie ze sobą ta gra, może to oznaczać zagładę dla setek, jeśli nie tysięcy pracowników.

Podczas niedawnej konferencji transmitowanej na żywo dyrektor generalny Take-Two Interactive, Strauss Zelnick, nie tylko mówił o wpływie debiutanckiego zwiastuna GTA VI i oczekiwanie na jego wielką premierę, ale także plany maksymalizacji zysków firmy, z których ta ostatnia wzbudziła wiele obaw, które mogą wykraczać daleko poza czerpanie korzyści z szumu poprzez zwiększanie zalecanej ceny detalicznej produktu Grand Theft Auto VI.

W tej chwili możemy jedynie spekulować, w jaki sposób Take-Two Interactive będzie maksymalizować zyski, ale jak często uczyły nas poprzednie wydarzenia, zwykle przybiera to formę masowych zwolnień pracowników. Jak zgłoszone przez TechRapter podczas sesji pytań i odpowiedzi Zelnick mówił o ekscytacji GTA VI jest znacznie wyższy od swojego poprzednika, GTA V.

„Naszym zdaniem oczekiwania są znacznie większe. Um, dużo, dużo wyżej. Z drugiej strony, wiadomo, 195 milionów sztuk do tej pory to nie powód do kichania” – powiedział dyrektor generalny. „Dlatego przestajemy przewidywać, jak tytuł sobie poradzi, ale wyraźnie oczekiwania są bardzo, bardzo wysokie”.

Następnie Zelnick omówił z akcjonariuszami spółki plany maksymalizacji zysków. „Jeśli chodzi o motywacje i zachęty, zachęty finansowe wszystkich osób pracujących w tej firmie są zbieżne z zachętami akcjonariuszy” – wyjaśnił. „Więc zasadniczo mamy plany podziału zysków w całej firmie na poziomie operacyjnym, a na szczeblu kierowniczym nasze wynagrodzenie zależy w dużej mierze od TSR (całkowitego zwrotu dla akcjonariuszy)”.

Kontynuował: „Naszym celem jest dostosowanie interesów wszystkich, którzy tu pracują, do interesów akcjonariuszy, dzięki czemu wszyscy zmierzamy w tym samym kierunku. Więc jesteś tam. Istnieje potencjalne napięcie pomiędzy wprowadzeniem czegoś na rynek a stworzeniem perfekcji, ale ta firma błądzi po stronie doskonałości”.

Następnie Zelnick opisał szczegółowo plany cięcia kosztów Take-Two Interactive, co wywołało wiele niepokojów. „Jeśli chodzi o redukcję kosztów, jak już mówiłem i jak wiecie, mamy trzyczęściową strategię, która dobrze nas wspierała, na dobre i na złe. To przede wszystkim być najbardziej kreatywną firmą, także najbardziej innowacyjną i wreszcie zawsze być najbardziej efektywną firmą w branży rozrywkowej, a to jest duże wyzwanie i naprawdę to robimy. I wszyscy tutaj tak myślą.

„Myślę, że nadszedł czas, aby jeszcze raz przyjrzeć się wydajności i upewnić się, że wszyscy skupiają się na sprawach naprawdę ważnych i tylko na tych, które naprawdę się liczą, a także postawić się w sytuacji, w której mamy szansę na uzyskanie ogromnej dźwigni operacyjnej, ponieważ te tytuły pojawiają się na rynku i w miarę przepływu przychodów przez system.

Choć czytanie między wierszami nie wymaga dużej wnikliwości, warto pamiętać, że Strauss Zelnick nie wspomniał o zwolnieniach pracowników. Mając to na uwadze, gdy słyszymy, jak dyrektorzy firm mówią o maksymalizacji zysków i uspokojeniu akcjonariuszy, często oznacza to tylko jedno, ale mam nadzieję, że się mylę.

Grand Theft Auto VI obecnie ma zostać wydany w 2025 roku na PlayStation 5 i Xbox Series X/S. W chwili pisania tego tekstu nie ogłoszono jeszcze wydania na komputery PC.